چرا تبلیغات در اینستاگرام برای مراکز زیبایی و لاغری محدود شد؟

چرا تبلیغات در اینستاگرام برای مراکز زیبایی و لاغری محدود شد؟

اینستاگرام بهشت کلینیک‌های زیبایی و لاغری در ایران است. انبوهی از کاربران با هر سطح از دانش عمومی و پزشکی روزانه با صدها تبلیغ جراحی زیبایی و لاغری در اینستاگرام روبرو می‌شوند که برخی از آنها از اساس تقلبی و غیرعلمی هستند. اخیراً اینستاگرام اعلام کرده است که تبلیغات لاغری و جراحی زیبایی را محدود می‌کند. این خبر با آنکه به مذاق برخی از مراکز زیبایی و اینفلوئنسرهای این حوزه خوش نیامده اما پیش‌بینی می‌کنیم تولید محتوا برای تبلیغات در اینستاگرام و بخصوص تبلیغات اسپانسر اینستاگرام را دستخوش تغییراتی کند.

در طول 3 سال گذشته بخش زیادی از مشتریان ما مراکز لاغری و جراحی زیبایی بودند که تمایل داشتند با استفاده از تبلیغ اسپانسر اینستاگرام، مخاطب هدف خود را شناسایی کرده و خدمات خود را ارائه کنند اما با اینحال اگر به بخش گزارش‌ تبلیغات اینستاگرام و نمونه تبلیغات ما نگاهی بیاندازید فقط چند تبلیغ از نوع تبلیغات زیبایی می‌بینید، چرا؟!

دلایل رد کمپین‌های تبلیغات در اینستاگرام در حوزه لاغری و جراحی زیبایی

1. پیشنهادات و محتواهای غیرواقعی و فریبنده :

تبلیغات لاغری در اینستاگرام غالباٌ با سناریوی عجیب و غریب همراه است. فردی که در عرض یک هفته 10 کیلو وزن کم می‌کند یا با خوابیدن روی یک دستگاه و قرار گرفتن در معرض یک اشعه بعد از چند هفته شبیه یک عروسک باربی می‌شود.

این محتوا شاید برای کاربری که دغدغه لاغری نداشته باشد، مضحک باشد اما وقتی شما کمپین اسپانسر اینستاگرام را تنظیم می‌کنید و تمام خانم‌های رده سنی 18 تا 50 ساله، با علاقه‌مندی لاغری و با الگوی رفتاری بازدید از سایت‌ها و صفحات لاغری را مورد هدف قرار می‌دهید، دیگر مضحک نیست، بلکه غم‌انگیز نیز می‌شود.

فیسبوک، صاحب اصلی اینستاگرام به این موضوع واقف است بنابراین از همان ابتدای راه‌اندازی سرویس تبلیغات خود، قوانینی در این رابطه ایجاد کرد. گرچه قوانین تبلیغات در اینستاگرام و فیسبوک به مرور زمان کامل شده است اما حساسیت فیسبوک بر محتوای تبلیغات در اینستاگرام به‌خصوص در حوزه لاغری و جراحی همیشه وجود داشته و دارد.

سال گذشته یکی از مشتریان سرویس تبلیغات در اینستاگرام ما، تمایل داشت ویدیویی درباره لاغری با استفاده از دستگاه را به خانم‌های رده سنی 22 تا 45 ساله ساکن تهران با علاقه‌مندی لاغری نشان دهیم. از آنجایی که تجربه راه‌اندازی کمپین‌های اسپانسر حوزه زیبایی را داشتیم، به ایشان اعلام کردیم که موضوع ویدیو مغایر با قوانین فیسبوک است. اما به دلیل اصرار ایشان این ویدیو را آپلود کردیم و در کمتر از 30 ثانیه فیسبوک این پیام را به ما نشان داد.

تبلیغات در اینستاگرام ، تبلیغ لاغری در اینستاگرام ، قوانین اینستاگرام برای تبلیغات

در متن پیام به وضوح نوشته شده است که پیشنهادات و روش استفاده شده در این تبلیغ کاملاً غیرواقعی، تعجب برانگیز و اغراق آمیز است. دستگاه استفاده شده در این ویدیو استاندارد و پزشکی به نظر نمی‌رسد.
جالب است که حتی با تغییر این ویدیو و جایگزین کردن با تصویر یک خانم خوش اندام به همراه ترازو نیز این کمپین رد شد.

2. ایجاد حس زیبا نبودن در کاربران با نمایش محتوای قبل و بعد (before-after)

اولین حسی که کاربر پس از مشاهده تبلیغ مرکز لاغری یا زیبایی دریافت می‌کند، زیبا نبودن است. چرا که هدف اصلی تبلیغات لاغری و زیبایی در اینستاگرام تغییر وضعیت فعلی مخاطب است. در این تبلیغات، به‌صورت غیر مستقیم به کاربر می‌گوید که «تو چندان خوب نیستی»، او را به کلیک کردن روی لندینگ پیج تشویق می‌کند.

تصاویر قبل و بعد از جراحی زیبایی یا لاغری علاوه بر آنکه زیر فیلترهای فتوشاپ زیبا شده‌اند؛ مخاطب هدف را وا می‌دارد تا با ایستادن روبروی آیینه و نگاه کردن به وضعیت ظاهری خود به فکر چاره‌ای باشد. تفکری که ساختگی و غیرواقعی است و ناشی از احساسی است که یک بیزنس آنرا به مخاطب منتقل می‌کند.

واضح است که اینستاگرام به‌عنوان یک شبکه اجتماعی دوست ندارد، محتوایی در آن توزیع شود که کاربرانش حس ناخوشایندی نسبت به وضعیت خود پیدا کنند. این نوع از محتواها در برخی از کمپین‌های رد شده ما از سوی فیس‌بوک نیز وجود داشت. اما کمپین‌هایی مانند تبلیغ اینستاگرامی دکتر کریمیان با همین ساختار به‌دلیل پروموت کردن پست موجود در صفحه انجام شد.

3. عدم رعایت حقوق و حریم خصوصی بیماران و مراجعین

در پروتکل‌های تولید محتوا پزشکی و سلامت برای شبکه‌های اجتماعی، حفظ حریم خصوصی افراد به دفعات اشاره شده است. اینکه مراجعین شما باید از نحوه توزیع محتوایی که در آن حضور دارند، مطلع باشند و با دریافت رضایت‌نامه این کار انجام شود. اما برخی از مراکز لاغری و کلینیک‌ها این موضوع را فراموش می‌کنند و در ویدیوهای تبلیغاتی خود از چهره یا بدن بیمار فیلمبرداری می‌کنند. فیس‌بوک اما براحتی از کنار این موضوع نمی‌گذرد و محتوایی که در آن تصویر بیمار باشد، رد می‌کند.

4. انتشار محتوای ناخوشایند از صحنه‌های حین درمان

اگر فیلم‌های جراحی زیبایی و لاغری را دیده باشید قطعاً تایید می‌کنید که صحنه‌های ترسناک و غیرمعمولی برای عموم کاربران دارد. محتوای که در بسیاری از صفحات پزشکی و کلینیک‌ها در اینستاگرام دیده می‌شود. انتشار این نوع از محتواها بدون ارائه هشدار به کاربر موجب برهم زدن نظم محتوایی در کل شبکه اینستاگرام و فیسبوک می‌شود.

اگر به موضوع قوانین تبلیغات در اینستاگرام برگردیم، طبیعی است که این تبلیغات توسط فیسبوک رد می‌شود. اخیراً یکی از پزشکان قلب و عروق ویدیویی در اختیار ما قرار داد که جلسه درمانی اسکلروتراپی برای درمان واریس پا را نشان می‌داد. این ویدیو با آنکه خدمات پزشکی را تبلیغ می‌کرد اما به دلیل وجود صحنه‌های تزریق، توسط اینستاگرام رد شد.

اما به دلیل تمایل مشتری برای تبلیغ این ویدیو ناچاراً ویدیو را در صفحه اینستاگرام مشتری آپلود و سپس پروموت کردیم. شما می‌توانید گزارش کمپین تبلیغات اینستاگرام دکتر هندسی را از اینجا بخوانید. پروموت کردن پست از صفحه گرچه یکی از شیوه‌های جبران کمپین رد شده فیسبوک است اما به نظر می‌رسد با تغییرات جدید، این شیوه نیز قابل استفاده نباشد.

ممکن است بسیاری از مراکز جراحی زیبایی و لاغری که خدمات آنها به‌صورت علمی در اختیار بیماران قرار می‌گیرد، از این قانون نگران شوند اما گفتنی است که رویه جدید اینستاگرام باعث اثربخشی تبلیغات در این دسته از مراکز زیبایی خواهد شد. به نظر می‌رسد اینستاگرام با شیوه تنبیهی خود، بسیاری از کسب‌وکارهای حوزه سلامت را نیز به سمت اصلاح شیوه رفتار با مخاطب، تولید محتوای تصویری و متنی موثر و واقعی و ارائه خدمات صحیح علمی هدایت کند.

تبلیغات در اینستاگرام با رعایت قوانین جدید

برای شروع تبلیغ در اینستاگرام و بهینه کردن محتوای تبلیغات مراکز زیبایی، پزشکی و لاغری، کارشناسان واحد تولید محتوای وی‌دیجیتال مارکتینگ با ارائه استراتژی‌های جدید همیشه در کنار شما هستند.

چقدر این پست مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد آرا: 7

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک مقاله:

حسین افسان
حسین متخصص تبلیغات گوگل ماست و تجربه زیادی هم توی تبلیغات فیسبوک داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات وی دیجیتال مارکتینگ

85. معرفی و بررسی اجمالی گوگل مرچند سنتر

گوگل مرچند سنتر یک ابزار تحلیل و مدیریت داده است که به کسب و کارها امکان می‌دهد اطلاعات متنوع خود را مرتب کرده و تحلیل کنند. این سرویس از ابزارهای مختلف برای تجزیه و تحلیل داده، پیش‌بینی الگوهای رفتاری و ارائه گزارشات جامع برای بهبود تصمیم‌گیری‌ها استفاده می‌کند. گوگل مرچند سنتر کسب و کارها را در بهره‌وری و بهبود عملکرد کمک می‌کند.

65. بررسی قسمت Conversions زیرشاخه Measurement و مدیریت و دسته‌بندی کانورژن‌ها

قسمت Conversions در بخش Measurement اکانت گوگل، به شما امکان می‌دهد تا تعداد تبدیل‌ها و اهداف کمپین‌هایتان را مدیریت و دسته‌بندی کنید. با این قابلیت، می‌توانید به صورت دقیق عملکرد تبلیغات خود را اندازه‌گیری کنید و کانورژن‌ها را بر اساس اهداف خاص دسته‌بندی کرده و عملکرد کمپین‌های گوگل خود را بهینه کنید.

59. آشنایی با گوگل تگ منیجر و آنالیتیکس و کاربرد در کمپین گوگل ادز

گوگل تگ منیجر و آنالیتیکس ابزارهایی هستند که به شما کمک می‌کنند تا ردیابی و تجزیه و تحلیل دقیقی از عملکرد کمپین‌های گوگل ادز داشته باشید. با این ابزارها، می‌توانید اطلاعات مهمی مانند ترافیک و رفتار کاربران را اندازه‌گیری کرده و بهینه‌سازی کمپین‌هایتان را بر اساس داده‌های به دست آمده انجام دهید. استفاده از این ابزارها از اهمیت بالایی برای بهبود عملکرد تبلیغات شما برخوردار است.