هزینه تبلیغات در گوگل شما چقدر است؟! (بخش اول)

هزینه تبلیغات در گوگل شما چقدر است؟! (بخش اول)

این مقاله شامل دو بخش در مورد هزینه تبلیغات در گوگل  می باشد. در انتهای این مقاله لینک بخش دوم قرار داده ایم.

برای هزینه تبلیغات در گوگل چه بودجه‌ای در نظر دارید؟

یکی ازسوألات معقولانه و مهم تبلیغات در گوگل میزان هزینه‌ای است که برای این کار پرداخت می‌کنید، معمولا به تازه واردین توصیه می‌کنیم که هرگاه مایل به تبلیغات گوگل بودند در مورد هزینه‌ای که باید پرداخت کنند جستجو و تحقیق کنند.

در چنین شرایطی احتمالا افرادی که PPC جدید هستند بیشتر علاقمند به کسب اطلاعات بیشتری در مورد هزینه‌های تبلیغات گوگل هستند تا بتوانند توانایی پرداخت خود را بسنجند.

متأسفانه پاسخ آسان و متناسب با توانایی هر فردی وجود ندارد. رایجترین پاسخ برای این سوأل این است: “که هزینه‌ها بشرایطی وابسته است”.

حتما بخوانید: چگونه اولین کمپین گوگل ادوردز خود را راه اندازی کنیم؟

هزینه تبلیغات گوگل به چندین متغیر بستگی دارد. در این مقاله، بخوبی روشن می‌کنیم که چگونه این متغیرها روی هزینه آگهی شما تأثیرگذار هستند و مفاهیمی که برای درک و شناسایی یک بودجه واقع بینانه برای ایجاد یک کمپین تبلیغاتی لازم است را بررسی می‌کنیم. (بعبارتی تعیین می‌کنیم که تبلیغات گوگل برای شما مناسب است یا نه؟!)

برخی از مفاهیمی که با هم در این پست مطالعه خواهیم کرد:

  • تبلیغات گوگل مبتنی بر سیسم حراج است که به کسب و کارهایی که کمپین تبلیغاتی سطح بالاتری دارند و البته به نسبت هزینه کمتری را پرداخت کرده و مکانهای تبلیغاتی مناسبی را برگزیده‌اند، پاداشی درخور ارائه می‌دهد.
  • شما می‌توانید کنترل دقیقتری بر نحوه صرفه‌جویی در بودجه تبلیغات در گوگل خود انجام دهید و این امر با استفاده از تاکتیکهایی مانند برنامه‌ریزی در تبلیغات، هدفگیری شیوه و مکان جغرافیایی تبلیغات میسر خواهد شد.
  • میانگین هزینه هر کلیک در تبلیغات گوگل بین ۱ تا ۲ دلار در شبکه جستجو (search network) است. متوسط CPC در شبکه نمایشی (Display Network) کمتر از یک دلار است.
  • گرانترین کلمات کلیدی در تبلیغات گوگل و تبلیغات بینگ هزینه‌ای حدود ۵۰ دلار یا بیشتر در هر کلیک است. این کلمات کلیدی بطور کلی کلمات کلیدی رقابتی در صنایع محسوب می‌شوند که دارای ارزشهای بالایی در جذب مشتری هستند همچون کلماتی مانند بیمه، قانون و حقوق.
  • فروشندگان و تأمین‌کنندگان بزرگ می‌توانند تا سالانه بالای ۵۰ میلیون دلار را برای بدست آوردن امتیاز جستجو در تبلیغات گوگل هزینه کنند.
  • کسب و کارهای کوچک برای تبلیغات در گوگل بطور متوسط هزینه‌ای حدود ۹۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دلار در ماه برای دستیابی به نتایج جستجوی گوگل پرداخت می‌کنند. این هزینه بین ۱۰۰۰۰۰دلار تا ۱۲۰۰۰۰ دلار در سال است.

اکنون نکاتی را درمورد هزینه تبلیغات گوگل بررسی می‌کنیم:

پلتفرم تبلیغات گوگل چگونه کار می‌کند؟

قبل از اینکه وارد عدد و ارقام تبلیغات در گوگل شویم بهتر است نحوه کار این پلتفرم را بشناسیم.

یکی ازبزرگترین تصورات غلط در تبلیغات گوگل این است که هر کسی که بیشترین پول را برای پرداخت هزینه تبلیغات دارد، مطمئناً بیشترین نفوذ را دارد. در حالی که دارا بودن بودجه تبلیغاتی بزرگ الزاماً باعث موفقیت نخواهد بود، تبلیغات در گوگل در حقیقت یک میدان بازی منطقی است که تبلیغ‌کنندگان جدید می‌توانند در این بازی، خود را نشان دهند.

تبلیغات گوگل اساساً همانند یک حراج عمل می‌کند. حال نحوه عملکرد این سیستم را بررسی می‌کنیم.

حتما بخوانید: چگونه گواهینامه پارتنر گوگل را دریافت کنیم؟

حراج تبلیغات

حراج تبلیغات زمانی شروع می‌شود که کاربری پرسشی را در قسمت جستجو وارد می‌کند، پس از آن گوگل تعیین می‌کند که آیا این پرسش شامل کلمات کلیدی که تبلیغ‌کنندگان دیگر استفاده می‌کنند هست یا نه؟!

W-C-A-G-1

 

اگر تبلیغ‌‌کنندگان برخی کلمات کلیدی که در جستجو توسط کاربر استفاده می‌‍شود را پیشنهاد کنند، اساساً حراج تبلیغات شروع می‌شود. هدف حراج در واقع تعیین رتبه آگهی یا جایی است که آگهی قرار می‌گیرد.

حراج محتویات و مکان قرارگیری آگهی را با توجه به فرمول رتبه‌بندی تبلیغات براساس دو فاکتور اصلی بیشترین بودجه پیشنهادی و نمره کیفی (Quality Score) تعیین می‌کند:

W-C-A-G-2

نکته:

ما نمی‌توانیم در مورد فرمول نمره کیفیت در این پست بپردازیم، اما اگر می‌خواهید در مورد تعیین Quality Score آگهی‌های خود در تبلیغات گوگل اطلاعات بیشتری بدانید، پست “Quality Score چیست و چه تاثیری در نتایج تبلیغات در گوگل دارد؟” را مطالعه کنید.

هنگامی که نمره کیفیت و رتبه تبلیغات شما محاسبه شد، گوگل از این اطلاعات برای تعیین هزینه‌ای که شما برای هر بار کلیک آگهی خود توسط کاربر می‌پردازید استفاده می‌کند. فرمول موردنظر بصورت زیر است:

W-C-A-G-3

توجه کنید که تبلیغ‌کننده شما چگونه می‌تواند بدلیل داشتن نمره کیفیتی بالاتر برای دستیابی به جایگاه بالاتر، هزینه کمتری پرداخت کند؟

اگر می‌خواهید در مورد سیستم حراجی گوگل اطلاعات بیشتری کسب کنید، پست “سیستم حراجی گوگل ادوردز چگونه کار می‌کند؟” را مطالعه کنید.

چگونه بودجه تبلیغات گوگل من صرف می‌شود؟

سناریوی متداولی که بیشتر تازه واردان در دنیای تبلیغات با آن مواجه می‌شوند و شروع به جستجو در مورد نحوه‌ی صرف بودجه تبلیغات خود می‌کنند از آنجا شروع می‌شود که بودجه تبلیغاتی آنها بسیار سریعتر از زمان پیش بینی شده به اتمام می‌رسد.

کاملا قابل درک است که در چنین مواردی فرد شوکه خواهد شد. تبلیغ‌کننده ممکن است هزینه تبلیغ خود را به نحوی در نظربگیرید که تا مدت یک ماه طول بکشد ولی در مقابل تنها بودجه چند روز تبلیغات آنها را پوشش دهد. این امر می‌تواند باعث تصورات غلطی در مورد هزینه جستجو و تبلیغ گوگل شود و بپندارند که هزینه‌های تبلیغ بسیار بالاست. چنین اتفاقاتی لزوماً به معنای گران بودن تبلیغات نیست و تنها برخواسته از سوءتفاهم است.

مبانی بودجه‌بندی PPC

شما می‌توانید به بودجه تبلیغات به همان شیوه‌ای که در مورد هر بودجه دیگری فکر می‌کنید، بنگرید. شما با هزینه‌ای مشخص شروع می‌کنید که حداکثر بودجه تبلیغات شما را در بر می‌گیرد و در صورت تغییر شرایط ویا بروز هر اشتباهی اختیارات کمی را به شما می‌دهد. برای شروع، بودجه‌بندی حساب کاربری PPC براساس هر کمپین تبلیغاتی روشی مناسب بنظر می‌رسد.

هر کمپین تبلیغاتی تنظیمات منحصر بفرد خود را در تبلیغات گوگل داراست. این امر به شما اجازه می‌دهد تا پارامترهای خاص مربوط به هر کمپین تبلیغاتی را از دیگر کمپینهای موجود در حساب کاربری خود کنترل کنید.

هر کمپین تبلیغاتی باید بودجه روزانه خود را در نظر بگیرید، اگر بطور همزمان چندین کمپین تبلیغات گوگل را اجرا می‌کنید، باید اولویتها را برای خود مشخص کنید.

حتما بخوانید: کاهش هزینه های تبلیغات گوگل ادوردز (۴ راهکار عملی)

بعنوان مثال، کمپین تبلیغاتی که بهترین محصول شما را تبلیغ می‌کند بسیار مهمتر از کمپینهای تبلیغاتی دیگری است که برای ترویج محتوای شما برای دستیابی به مشتریان بالقوه در بالای کانال قرار می‌گیرند. در چنین شرایطی ممکن است بخواهید بودجه روزانه بیشتری را به کمپین تبلیغاتی محصول خود اختصاص دهید. اگر شما بودجه PPC ماهانه‌ای را برنامه‌ریزی می‌کنید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که با تقسیم بودجه خود، میزان بودجه روزانه را برای هر کمپین تبلیغاتی محاسبه کنید و بودجه خود را با توجه به اولویت هر کمپین تبلیغاتی اختصاص دهید.

نحوه مصرف بودجه روزانه

بعنوان مثال شما تبلیغاتی را با CPC برابر ۰٫۲۵ دلار دارید و تمایل دارید آگهی شما ۳۰۰ کلیک در روز دریافت کند. با استفاده از این ارقام می‌توانید بودجه روزانه تخمینی خود را محاسبه کنید:

۰٫۲۵*۳۰۰=۷۵ دلار

W-C-A-G-4

در این مثال، ۲۵ سنت حاکثر هزینه است که شما می‌توانید هزینه کنید و در واقع ۲۵ سنت بیشترین CPC شماست. با این وجود مبلغ واقعی که برای هر کلیک درنظر می‌گیرید می‌تواند بسته به متغیرهای هر حراج تبلیغاتی تغییر کند.

فقط به خاطر بسپارید که اگر شما حداکثر CPC خود را ۲۵ سنت در نظر بگیرید، شما هرگز نمی‌توانید بیشتر از این مقدار برای هر کلیک پرداخت کنید و تنها می‌توانید مقادیر کمتر را پرداخت کنید.

عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند بر بودجه ppc تأثیر بگذارد و به مرور با آنها آشنا خواهید شد.

Dayparting

برای شناسایی تبلیغات، dayparting تمرینی برای تعیین زمانی است که شما می‌خواهید آگهی‌تان برای مشتریان آتی و جدید نمایان شود. اگرچه تبلیغات شما هنوز باید از طریق روند حراجی تبلیغات انجام شود، اما شما می‌توانید به گوگل بگویید چه زمانی تبلیغات شما نمایش داده شود.

W-C-A-G-5

این امر برای کسب و کارهای محلی که می‌خواهند مشتریان را از طریق تبلیغات خود به مکان فیزیکی‌شان هدایت کنند، بسیار مفید است. بطور مثال، وقتی تبلیغات یک نانوایی که ساعت ۷ بعدازظهر بسته می‌شود را اجرا می‌کنید، ممکن است بخواهید تبلیغات شما خارج از ساعت کاری نمایش داده نشود. در مقابل، شما حتی می‌توانید تبلیغات خود را بطور پیوسته در روز اجرا کنید، اما می‌توانید مقدار بیشتری از بودجه روزانه خود را به ساعاتی از روز اختصاص دهید که بازدید آگهی شما در آن ساعات بیشتر است.

Geotargeting (هدفگذاری جغرافیایی)

همانگونه که می‌توانید بیشتری از بودجه خود را به زمانهای خاصی اختصاص دهید، می‌توانید بیشتری از بودجه را در مناطق خاص جغرافیایی صرف کنید. این تکنیک بعنوان geotargeting شناخته شده است.

W-C-A-G-6

هدفگذاری جغرافیایی (geotargeting) به شما اجازه می‌دهد تا نمایش تبلیغات خود را جهت جستجو در مناطق خاصی اولویت‌بندی کنید. این مناطق می‌تواند به اندازه یک ایالت یا استان یا به شعاع سه بلوک از فروشگاه شما انتخاب شوند.

هدف گذاری جفرافیایی راهی عالی برای افزایش رشد ترافیک تلفن همراه و تأثیرگذاری بر روی عادات خرید روزانه مشتریان است و ممکن است فاکتوری درنظر گرفته شود که بر روی میزان بودجه تبلیغاتی روزانه شما تأثیرگذار است. بعنوان مثال، ممکن است بخواهید تا تبلیغات شما در کنار جستجوهای مرتبط در یک کشور خاص نمایش داده شود، اما شما حتی می‌توانید بودجه بیشتری را برای هدایت جستجوها در یک شهر خاص ویا حتی محله اختصاص دهید تا تبلیغات شما در این مناطق نمایش داده شود.

حتما بخوانید: راه های افزایش امتیاز کیفی تبلیغات گوگل (۵ مورد)

هدفگذاری دستگاه (Device Targeting)

در زمانهای گذشته روزهایی بودند که افراد منحصراً از طریق مرورگرهای دسکتاپی جستجو می‌کردند. امروزه مصرف‌کنندگان با استفاده از دستگاههای متعددی (در هرزمانی که مایلند) در وب جستجو می‌کنند، این بدان معناست که شما باید به این امر توجه کنید که باارزشترین تعداد بازدیدهای شما از کجا و چه دستگاهی حاصل می‌شود. اینجاست که مبحث هدفگذاری دستگاه (Device targeting) مطرح خواهد شد.

W-C-A-G-7

بهتر است اینگونه بیان کنیم که شما تمایل دارید تبلیغاتتان در نتایج جستجو از طریق دسکتاپ و موبایل ظاهرشود، اما ترافیک موبایل برای شما ارزشمندتر است. بدین ترتیب شما می‌توانید مشخص کنید که بخشی از بودجه برای دسکتاپ استفاده شود اما بخش بیشتری از بودجه تبلیغات به دستگاه‌های تلفن همراه اختصاص داده شود. شما حتی می‌توانید هزینه بیشتری را برای دستیابی به ترافیک بیشتر از انواع خاصی از تلفنهای همراه صرف کنید.

تنظیم نحوه صرف بودجه روزانه و درک چگونگی مصرف آن از مهمترین جنبه‌های بودجه‌بندی برای PPC است، بدین ترتیب موارد مهمی شناسایی خواهند شد که باعث می‌شود بودجه تبلیغات را بصورت هدفمند صرف کنید.

ما را دنبال کنید:

در قسمت بعد، اطلاعات بیشتری را در زمینه نحوه اختصاص بودجه تبلیغات گوگل بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید تا به پاسخ سوألات خود دست یابید.

حتما بخوانید: هزینه تبلیغات در گوگل شما چقدر است ؟! (بخش دوم)

چقدر این پست مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک مقاله:

حسین افسان
حسین متخصص تبلیغات گوگل ماست و تجربه زیادی هم توی تبلیغات فیسبوک داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات وی دیجیتال مارکتینگ

85. معرفی و بررسی اجمالی گوگل مرچند سنتر

گوگل مرچند سنتر یک ابزار تحلیل و مدیریت داده است که به کسب و کارها امکان می‌دهد اطلاعات متنوع خود را مرتب کرده و تحلیل کنند. این سرویس از ابزارهای مختلف برای تجزیه و تحلیل داده، پیش‌بینی الگوهای رفتاری و ارائه گزارشات جامع برای بهبود تصمیم‌گیری‌ها استفاده می‌کند. گوگل مرچند سنتر کسب و کارها را در بهره‌وری و بهبود عملکرد کمک می‌کند.

65. بررسی قسمت Conversions زیرشاخه Measurement و مدیریت و دسته‌بندی کانورژن‌ها

قسمت Conversions در بخش Measurement اکانت گوگل، به شما امکان می‌دهد تا تعداد تبدیل‌ها و اهداف کمپین‌هایتان را مدیریت و دسته‌بندی کنید. با این قابلیت، می‌توانید به صورت دقیق عملکرد تبلیغات خود را اندازه‌گیری کنید و کانورژن‌ها را بر اساس اهداف خاص دسته‌بندی کرده و عملکرد کمپین‌های گوگل خود را بهینه کنید.

59. آشنایی با گوگل تگ منیجر و آنالیتیکس و کاربرد در کمپین گوگل ادز

گوگل تگ منیجر و آنالیتیکس ابزارهایی هستند که به شما کمک می‌کنند تا ردیابی و تجزیه و تحلیل دقیقی از عملکرد کمپین‌های گوگل ادز داشته باشید. با این ابزارها، می‌توانید اطلاعات مهمی مانند ترافیک و رفتار کاربران را اندازه‌گیری کرده و بهینه‌سازی کمپین‌هایتان را بر اساس داده‌های به دست آمده انجام دهید. استفاده از این ابزارها از اهمیت بالایی برای بهبود عملکرد تبلیغات شما برخوردار است.