وضعیت تبلیغات گوگل در ایران (آنچه شرکت‌ها به شما نمی‌گویند)

123456

وقتی به دنبال یک شرکت برای تبلیغات گوگل وب سایت خود در ایران می گردید به احتمال زیاد 3 تا 5 نتیجه ابتدایی صفحه اول، به علاوه چند شرکت مجری تبلیغات گوگل که خودشان با تبلیغ گوگل شما را جذب کرده اند، مواجه می‌شوید و برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر، یکی از آنها را باز می‌کنید و وارد سایت‌شان می‌شوید.

احتمال زیاد شما جزء یکی از 3 گروه کاربران زیر هستید:

1: درباره تبلیغات در گوگل هیچ اطلاعاتی ندارید و فقط نام آن را شنیده‌اید.

2: دقیقا می‌دانید که تبلیغات در گوگل چیست اما  نمی‌دانید مناسب شما هست یا خیر.

3: پیش از این در گوگل تبلیغ داشته‌اید و تجربۀ مثبت یا منفی از تبلیغاتتان دارید.

تبلیغات گوگل

+ درباره تبلیغات در گوگل هیچ اطلاعاتی ندارید و فقط نام آنرا شنیده‌اید.

1: اگر در دسته اول هستید حتما کسب‌ و کار سنتی دارید که به‌تازگی متوجه شده‌اید بهترین نوع تبلیغات در اینترنت، تبلیغات در گوگل است. تا 3 سال گذشته می‌توانستید حتی با درج تبلیغات در همشهری، براحتی مشتری جدید جذب کنید، اما این روزها جذب مشتری سخت‌ تر شده است. مردم برای خرید ابتدا در گوگل جستجو می‌کنند و حداقل 10 انتخاب در صفحه اول گوگل به آنها نشان داده می‌شود.

از میان 10 نتیجه با برخی از آنان تماس می‌گیرند. بر حسب نیاز باربری، تور مسافرتی، آموزشگاه، نجاری، چاپخانه، درب آتوماتیک، آپارتمان، پزشک، لوله بازکنی، فرش شویی، مشاور، وکیل، شرکت ثبت برند یا آرایشگاه خود را انتخاب می‌کنند و مشتری می‌شوند. به همین سادگی؟ نه!

کسب‌وکارهایی را که مثال زدیم، مشتریان ما برای تبلیغات در گوگل هستند. همه آنها برای تصاحب فقط یک نتیجه از 10 نتیجه صفحه اول با حداقل 100 رقیب در ایران رقابت می‌کنند.

حتما ببینید: آموزش ویدئویی ساخت حساب گوگل ادوردز

✔ حالا باید چکار کرد؟ 

اگر وب سایت ندارید باید با قیمت خوب ودر زمان کوتاه یک وب سایت جذاب بسازید. فقط کافیست متن‌ها و عکس های خوبی مرتبط با کسب‌وکارتان در اختیار یک وردپرس کار قرار دهید تا سایت خود را در 1 هفته و با هزینه کمتر از 2 میلیون تومان دریافت کنید. (البته پیشنهاد ما این است که وقت بیشتری بگذارید، طراحی بهتر و کاربرپسندتری داشته باشید تا نتیجه بهتری بگیرید) اگر متن و عکس جذاب ندارید، حتما این زمان طولانی‌تر خواهد شد. صفحه فرود یا لندینگ پیج در موفقیت تبلیغ گوگل شما اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد . کارگزار تبلیغات گوگل شما هرچقدر هم خبره باشد، اگر یوزری که با تله تبلیغ شما به دام وب سایت شما میوفتد آنچه را که میخواهد در صفحه شما پیدا نکند، به سرعت 9 تب دیگر را برای رفع نیاز خود در مرورگر باز کرده است.

در شرایط تحریم ایران توسط گوگل حتما دامنه ای غیر از .ir برای کسب و کار خود بخرید وگرنه ممکن است تبلیغات گوگل شما بهترین میزان نمایش را در مقایسه با رقبایتان در ایران نداشته باشد.

+ دقیقا می‌دانید که تبلیغات در گوگل چیست اما نمی‌دانید مناسب شما هست یا خیر؟

2 : اگر می‌دانید تبلیغات درگوگل چیست باید از خود سوال کنید که سود حاصل از اضافه شدن هر مشتری جدید برای کسب و کار شما چه میزان هست و اگر سودچندانی از فروش محصولات با تبلیغات در گوگل عایدتان نشود به شما توصیه می‌کنیم که این کار را اصلاً انجام ندهید.

معمولا هر نوع از خدماتی که ارائه دهید بهترین شیوه اثبات شده دیجیتال مارکتینگ؛ تبلیغات در گوگل است. فقط بعضی از خدمات مثل باربری رقابت سنگین است و برای موفقیت باید یک وب سایت فوق‌العاده داشته باشید. اگر می‌خواهید بدانید هزینه هر کلیک چقدر می‌شود با کمک کی ورد پلنر حدود قیمت هر کلیک را محاسبه کنید.

حتما ببینید: آموزش ویدئویی نوشتن عنوان و توضیحات جذاب برای تبلیغ گوگل

تبلیغات گوگل

+ پیش از این در گوگل تبلیغ داشته‌اید و تجربۀ مثبت یا منفی از تبلیغاتتان دارید

3: اگر قبلا با گوگل کار کرده‌‎اید، حتما تجربۀ موفقی نداشته‌اید که دوباره دنبال یک کارگزار جدید تبلیغات می گردید و یا فکر می‌کنید به شیوه‌ای بهتر یا ارزان‌تر می‌توانید از تبلیغات در گوگل نتیجه دریافت کنید. ممکن است فرصت کافی برای مدیریت تبلیغات گوگلی سایت خود نداشته باشید.

اگر یک شرکت کوچک هستید یا کسب‌وکار خانگی و شخصی دارید و میخواهید کمتر از 20% کارمزد پرداخت کنید، برای یافتن پاسخ سوالاتتان پیشنهاد می‌کنیم فیلمهای آموزشی تبلیغات در گوگل را مشاهده کنید.و سپس شروع کنید به ساخت کمپین خود و هر بار از شرکتهایی که کارت اعتباری میفروشند کارت تهیه کنید. معمولا این شرکتها حداقل 5% سود روی فروش این کارت ها به شما میبرند که منطقی هست. اگر با سودی کمتر از 5% مواجه شدید کمی شک کنید و قیمت روز ارزی که کارت با آن صادر شده است را با قیمت روز همین ارز در بازار مقایسه کنید. حتما به نتایج جالبی خواهید رسید !

اگر یک شرکت متوسط یا بزرگ هستید که تبلیغات در گوگل برایتان بسیار مهم است و پیش از این از طریق یکی از شرکت های تبلیغات در گوگل، فریلنسرها و یا با کمک همکاران درون سازمانی خود انجام داده‌اید اما راضی نبوده‌اید، حتما یکی از دلایل زیر را دارید.

تبلیغات گوگل

1: تبلیغات در گوگل برای شما گران تمام می‌شود

اگر تا به‌حال به هر طریقی تبلیغ در گوگل انجام داده‌اید اما پنل گوگل را ندیده‌اید این اولین مشکل است. شاید تا به امروز با قیمت خوبی تبلیغ کرده‌اید اما از کجا می‌دانید؟! چرا که پنل اصلی گوگل در اختیار شما نیست و صرفاً یک گزارش اکسلی از کارگزارتان دریافت کرده‌اید.

برای کاهش هزینه‌ها باید به QS بالایی دست پیدا کنید. یکی از راه‌های آن نوشتن متن تبلیغی جذاب و خارق‌العاده است. از طرفی همانطور که قبلا اشاره کردیم بهبود کیفیت صفحه فرود شما در تبلیغات گوگل بسیار تاثیرگذار است.

توجه داشته باشید هیچ ارزانی یا گرانی بی دلیل نیست، یک کارگزار حرفه ای و با دانش میتواند هزینه‌های تبلیغات شمارا تا حد زیادی کاهش دهد و با چند تنظیم ساده جلوی هدر رفت بودجه شما را بگیرد.

2: انتظار عملکرد و خدمات بهتری برای مدیریت تبلیغات گوگل خود دارید

برای سایت های شرکتی ساده باید روزهای اول تبلیغ هر روز چند ساعت وقت بگذارید و کلمات را با مشاور تبلیغات خود دوره کنید. آنهایی که نتیجه ندادند را نگاتیو کنید و پیشنهاد بهتر را تست کنید. با قیمت هر کلمه و نوع آن که میتواند 3 حالت مختلف کلی، دقیق و قسمتی از یک جمله باشد بازی کنید تا به بهترین نقطه که درآمد حداقل مساوی هزینه هست برسید. بعد از آن شما هفته ای چند ساعت نیاز دارید که سود خوبی از تبلیغات گوگل بدست آورید.

عملکرد بهتر یک تبلیغ گوگل به سادگی برای وب سایت‌های فروشگاهی بدست نمی‌آید. پیشنهاد می‌کنیم اگر فروشگاه آنلاین دارید حتماً اکانت گوگل آنالتیکس خود را به گوگل ادورز وصل کنید. آموزش این کار را در این فیلم زیر مشاهده کنید.

حتما ببینید: آموزش ویدئویی وصل کردن اکانت گوگل انالیتیکس به گوگل ادوردز

3: زمان مدیریت اکانت خود را نداریم یا می‌خواهیم تبلیغات گوگل خود را برون سپاری کنیم

برون سپاری برای شما ارزان‌تر از استخدام یک متخصص حرفه‌ای گوگل ادورز است. زیرا حتی در صورت جذب یک فرد حرفه‌ای این شخص هرگز نمی‌تواند عملکرد یک پارتنر رسمی گوگل را برای مجموعه شما داشته باشد. نگرانی برون‌سپاری همیشه اطمینان به کارگزار هست اما با تنظیم قالب دقیق گزارش‌دهی و ارزیابی عملکرد ماهانه دغدغه شما براحتی قابل حل است.

وضعیت تبلیغات گوگل در ایران (آنچه شرکت‌ها به شما نمی‌گویند)

خدمات متمایزی که می توانید با دسترسی به پنل تبلیغات در گوگل داشته باشید:

1: تبلیغات دانلود اپلیکیشن

اگر شما اپلیکیشنی دارید که در گوگل پلی یا اپل استور ثبت شده هست به راحتی میتوانید با کمک کمپین یونیورسال گوگل با هزیته کم دانلود واقعی بگیرید. تبلیغات دانلود اپلیکیشن شما بر اساس ماکزیمم هزینه ای که حاضر هستید برای هر دانلود پرداخت کنید در سرچ گوگل، صفحات وب سایتهای مربوط، یوتیوب ، گوگل پلی و داخل سایر اپلکیشن های مربوط قابل نمایش هستند. نکته مهم فراهم کردن عکس ها و فیلم های مناسب برای این تبلیغات است که میتوانید با استفاده از اطلاعات این مقاله تهیه کنید یا به تیم طراحی ما در وی دیجتال مارکتنیگ بسپارید.

2: تبلیغات در وب سایتهای مربوط به کسب و کار شما در کشورهای دیگر

با استفاده از کمپین گوگل دیسپلی می توانید با هدف گیری دقیق کسب و کار یا خدمات خود را در کشورهای همسایه یا سایر کشورها معرفی کنید. شما می توانید دقیقا سایت هایی که میخواهید بنر تبلیغاتی خود را نشان دهید انتخاب کنید و یا مشخصات بازار هدف خود از جمله علایق، سن، جنسیت وجستجو های اخیر هر شخص را معیار دیدن تبلیغات خود قرار دهید. برای اطلاع بیشتر از تبلیغات دیسپلی نتورک مقاله زیر را مطالعه کنید:

حتما بخوانید: شبکه نمایشی گوگل (Google Display Network) و هدف گیری مناسب برای نمایش تبلیغات در گوگل

3: تبلیغات در یوتیوب

با پنل گوگل ادورز شما می تواندی براحتی در ابتدا یا بین ویدیوهای مربوط به کسب کار خود تبلیغات یوتیوب خود را نشان دهید.

این امکان برای شما وجود دارد که کلمات یا موضوعاتی که دوست دارید یوتیوب شمارا پیشنهاد بدهد نیز انتخاب کرده و ویدو خود را در سمت راست جایی که ویدیوهای پیشنهادی نمایش داده میشود نشان دهید.

حتما بخوانید: هزینه تبلیغات گوگل در یوتیوب چقدر خواهد بود؟

تبلیغات گوگل

4: ری مارکتینگ

ری مارکتینگ یکی از موثرترین تبلیغاتی می باشد که می توان با پنل گوگل ادورز انجام داد. ری مارکتینگ بطور خلاصه به این معنا می باشد که ما تبلیغات خود را به افرادی که یکبار وارد سایت ما شده اند نشان دهیم، یا در حالت خاص تر مثلا به افرادی که سبد خرید خود را نصف در سایت فروشگاهی شما ترک کرده اند تا مجاب شوند که خرید خود را تکمیل کنند. این امر به سادگی با اتصال پنل گوگل آنالتیکس به گوکل ادورز امکان پذیر هست .

حتما ببینید: ویدئوی آموزشی صفر تا صد remarketing در گوگل ادوردز

5: تبلیغات در جی میل

شما می توانید با تنظیمات مناسب تبلیغات خود را در جی میل بازار هدف کسب و کار اینترنتی خود نشان دهید. برای اطلاع بیشتر از این نوع تبلیغات این مقاله را مطالعه کنید.

به دلیل تحریم ایران توسط شرکت های آمریکایی امکان استفاده از همه خدمات پنل گوگل ادورز در ایران بطور کامل وجود نداد. گوگل با همکاری بیش از 2 میلیون وب سایت در سراسر جهان بزگترین شبکه تبلیغات بنری و محتوی را دارد. چند سال پیش گوگل شرکت یوتیوب را خریداری کرد و به بزرگترین شبکه نمایش ویدیویی جهان نیز دسترسی پیدا کرد. اکثر این خدمات در حال حاضر برای بازاریابی کالا و خدمات ایرانی در کشورهای دیگر در شرکت وی دیجیتال مارکتینگ استفاده میشود.

اگر گوگل در ایران فعالیت می کرد نام‌هایی مانند ای نتورک، صبا ویژن ، کلیک یاب و فست کلیک با پنل های به مراتب ضعیف تر و نتورک کوچکتر خود امکان بوجود آمدن را نداشتند. همانطور که اگر اوبر در ایران بود اسنپ و تپسی به وجود نمی آمد و اگر یوتیوب بود آپارات متولد نمی شد. باز شدن به جهان و رقابت با قول های بزرگ معایبی دارد و مزایای جهانی شدن با این همه نیروی انسانی و کشوری که پل میان همه راه های اصلی جهان است به مراتب بیشتر است. اگر میخواهید از تک روزنه‌های باز مانده در دوران تحریم استفاده کنید و این تهدید که با کاهش ارزش پول ملی به یک فرصت برای کسب درآمد ارزی تبدیل شده است، استفاده کنید حتما از ابزار گوگل و فیس بوک که پلتفرمهای جهانی هستند بهره ببرید.

 

 

چقدر این پست مفید بود؟

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 4

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک مقاله:

حسین افسان
حسین متخصص تبلیغات گوگل ماست و تجربه زیادی هم توی تبلیغات فیسبوک داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات وی دیجیتال مارکتینگ

85. معرفی و بررسی اجمالی گوگل مرچند سنتر

گوگل مرچند سنتر یک ابزار تحلیل و مدیریت داده است که به کسب و کارها امکان می‌دهد اطلاعات متنوع خود را مرتب کرده و تحلیل کنند. این سرویس از ابزارهای مختلف برای تجزیه و تحلیل داده، پیش‌بینی الگوهای رفتاری و ارائه گزارشات جامع برای بهبود تصمیم‌گیری‌ها استفاده می‌کند. گوگل مرچند سنتر کسب و کارها را در بهره‌وری و بهبود عملکرد کمک می‌کند.

65. بررسی قسمت Conversions زیرشاخه Measurement و مدیریت و دسته‌بندی کانورژن‌ها

قسمت Conversions در بخش Measurement اکانت گوگل، به شما امکان می‌دهد تا تعداد تبدیل‌ها و اهداف کمپین‌هایتان را مدیریت و دسته‌بندی کنید. با این قابلیت، می‌توانید به صورت دقیق عملکرد تبلیغات خود را اندازه‌گیری کنید و کانورژن‌ها را بر اساس اهداف خاص دسته‌بندی کرده و عملکرد کمپین‌های گوگل خود را بهینه کنید.

59. آشنایی با گوگل تگ منیجر و آنالیتیکس و کاربرد در کمپین گوگل ادز

گوگل تگ منیجر و آنالیتیکس ابزارهایی هستند که به شما کمک می‌کنند تا ردیابی و تجزیه و تحلیل دقیقی از عملکرد کمپین‌های گوگل ادز داشته باشید. با این ابزارها، می‌توانید اطلاعات مهمی مانند ترافیک و رفتار کاربران را اندازه‌گیری کرده و بهینه‌سازی کمپین‌هایتان را بر اساس داده‌های به دست آمده انجام دهید. استفاده از این ابزارها از اهمیت بالایی برای بهبود عملکرد تبلیغات شما برخوردار است.