دستیابی به بهترین کلمات کلیدی با ابزار Keyword Planner

دستیابی به بهترین کلمات کلیدی با ابزار Keyword Planner

وقتی که به جستجوی تبلیغات پرداخته می‌شود، کمپینهای تبلیغاتی شما تنها در کلمات کلیدی که برای آنها ساخته شده است، خوب هستند. خوشبختانه با ابزار برنامه ریز کلمات کلیدی گوگل (Google Keyword Planner) در زمینه انتخاب کلمات کلیدی سرتان کلاه نخواهد رفت.

در عوض شما می‌توانید از ابزار keyword planner برای دستیابی به تصمیماتی هوشمندانه و آگاهانه در راستای رسیدن به نتایج مدنظر خود استفاده کنید. البته چنین نتایجی مستلزم این است که شما بتوانید با بازار keyword planner به درستی کار کنید.

ما در این پست سعی می‌کنیم تا به شما نحوه استفاده از ابزار keyword planner را برای دستیابی به کلمات کلیدی مورد نیاز در راستای موفقیتتان را آموزش دهیم. در این مقاله به نحوه استفاده از برنامه ریز کلمات کلیدی برای پیدا کردن کلمات کلیدی، چگونگی ارزیابی این کلمات کلیدی و نحوه اصلاح لیست کلمات کلیدیتان خواهیم پرداخت.

حتما بخوانید: نحوه استفاده از ابزار keyword planner

استفاده از Keyword Planner برای یافتن کلمات کلیدی مناسب تبلیغات در گوگل

نگاهی به چگونگی استفاده از ابزار برنامه ریز کلمات کلیدی گوگل می‌اندازیم.

چندین ابزار keyword planner وجود دارد که گوگل برترین ابزار را در این زمینه دارد. (هنگامی که شما بدانید که با google keyword planner چگونه کار کنید، از باقی ابزارهای برنامه ریزی هم می‌توانید استفاده کنید)

در این مقاله به نحوه کار با ابزار برنامه ریز کلمات کلیدی گوگل می‌پردازیم.

اکنون برای استفاده از keyword planner گوگل باید یک حساب تبلیغات گوگل ادوردز داشته باشید، اگر حساب ادوردز ندارید بهتر است یکی بسازید، برای ساخت اکانت تبلیغات گوگل خود می توانید به پست ساخت اکانت گوگل ادوردز در وی دیجیتال مارکتینگ مراجعه کنید.

شما در واقع مجبور نیستید که برای استفاده از ابزار برنامه ریز کلمات کلیدی گوگل، تبلیغات گوگل خود را اجرا کنید ولی شما باید حساب کاربری تبلیغات گوگل خود را بطور کامل تنظیم کنید.

 

اکنون جزئیات مربوط به هر یک از این گزینه‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

جستجو برای کلمات کلیدی جدید با استفاده از عبارت، وب سایت یا دسته بندی

بدون هیچ مقدمه‌چینی، گزینه “جستجو برای کلمات کلیدی جدید با استفاده از عبارات، وب سایت یا دسته” گزینه‌ای است که شما بیشترین وقت خود را در ابزار keyword planner روی آن صرف خواهید کرد.

با استفاده زا این گزینه شا نقاط مرجعی از قبیل عبارت، وب سایت یا دسته بندی به گوگل می‌دهید و گوگل از این نقاط مرجع برای نشان دادن کلمات کلیدی بالقوه برای کمپین‌های تبلیغاتی شما استفاده می‌کند.

بعنوان مثال اگر شما یک استودیو آموزش رقص را راه اندازی کنید، ممکن است عبارت “درس رقصندگی” را تایپ کنید:

در پاسخ به این جستجو، گوگل لیستی از کلمات کلیدی مرتبط با حجم جستجوی خود را به شما ارائه می‌دهد، رتبه ای که با استفاده از این کلمات کلیدی انتظار می‌رود و هزینه پیشنهادی خود را در این لیست مشخص می‌کند.

شما همچنین می‌تواند آدرس URL صفحه اصلی که می‌خواهید ترافیک کاربران را داشته باشد را وارد کنید تا گوگل محتوای این صفحه را بخواند و با توجه به آن کلمات کلیدی مناسب را به شما ارائه دهد. این کلمات کلیدی ممکن است تا حدودی با کسب و کار شما مربوط باشد ولی برای شروع گام تمرینی خوبی است تا بتوانید با توجه به آن بازدیدهای خود را محک بزنید.

در نهایت، اگر زمان کافی برای رسیدن به کلمات کلیدی مناسب خود با استفاده از دو روش بالا را دارید، می‌توانید گزینه دسته بندی محصولات مرتبط با فروش خود را پیدا کنید و آن را به گوگل بدهید تا ببینید که گوگل چه کلمات کلیدی پیشنهاد می‌کند.

هدف گذاری(Targeting) کلمات کلیدی در جهت کسب نتیجه‌ی بهتر

اکنون، به سادگی با وارد کردن یک عبارت یا انتخاب یک دسته اطلاعات جالب توجهی بدست خواهید آورد، اما اگر واقعا می‌خواهید احساس خوبی نسبت به کلمات کلیدی خود داشته باشید، شما به اضافه کردن کمی اطلاعات هدف گذاری شده نیاز دارید.

بدون استفاده از اطلاعات هدف گذاری شده مثله یک منطقه یا کسب و کار و غیره، گوگل بسادگی داده‌های جهانی خود را برای پیشنهاد کلمات کلیدی خود بررسی می‌کند. در مثال بالا کاملا روشن است که حدود 14800 جستجو در سراسر جهان و به هر زبانی برای عبارت “درس رقصندگی” وجود دارد.

با این اوصاف کاملا مشخص است که وقتی شما استودیو آموزشی را در شیکاگو راه اندازی می‌کنید، احتمالا به تبلیغات گوگل در لندن علاقه‌ای ندارید. بنابراین باید ببینیم که اگر منطقه هدف خود را به شیکاگو محدود کنیم چه اتفاقی روی می‌هد:

اکنون تنها 210 جستجو در ماه ظاهر خواهد شد که کاملا نتیجه‌ای متفاوت با سرچ قبلی و بدون هدفگذاری است.

هنگامی که شما با یک پلت فرم جهانی همچون تبلیغات گوگل ادوردز برخورد می‌کنید، هزینه مربوط به تنظیمات موقعیت مکانی و زبان را پرداخت می‌کند. در غیر اینصورت شما ممکن است در نهایت از کلمه کلیدی استفاده کنید که در ظاهر خیلی بهتر بنظر می‌رسد.

علاوه بر این شما می‌توانید با استفاده از افزودن کلمات کلیدی منفی، نتایج خود را از برخی کلمات کلیدی که می‌دانید مربوط به تبلیغات شما نیستند حفظ کنید.

جستجوی خود را سفارشی سازی کنید

در نهایت ممکن است بخواهید “جستجوی خود را سفارشی سازی کنید” (گوشه سمت چپ پایین)

این ویژگی به شما امکان می‌دهد که آنچه را که از پیشنهادات کلمات کلیدی گوگل دریافت می‌کنید را کنترل کنید. بعنوان مثال، شما می‌توانید از “فیلتر کلمات کلیدی” استفاده کنید تا تنها کلمات کلیدی با حداقل تعداد جستجوی ماهیانه یا با سطح خاصی از رقابت نمایش دهید.

علاوه بر این شما می‌توانید از “keyword option” برای محدود کردن پیشنهادات کلمات کلیدی خود به اصطلاحات مرتبط با عباراتی که وارد کرده‌اید یا از کلمات کلیدی که قبلا در حساب کاربری خود برای مقایسه استفاده می‌کردید استفاده کنید.

در نهایت، اگر شما تنها به پیشنهاداتی که حاوی کلمات کلیدی خاص (کفش، فروش و غیره) علاقمند هستید که می‌دانید مرتبط با کسب و کار شما هستند، می‌توانید آنها را زیر “کلمات کلیدی برای افزودن” اضافه کنید.

هنگامی که جستجوی خود را سفارشی کردید گزینه “Get ideas” را جهت دریافت ایده ها انتخاب کنید و کلمات کلیدی که گوگل پیسنهاد می‌دهد را مشاهده کنید!

دریافت داده‌های مربوط به حجم جستجو و ترندها

گزینه “جستجوی کلمات کلیدی جدید با استفاده عبارت، آدرس وبسایت یا دسته” همه چیز در مورد کلمات کلیدی جدید است، گزینه “دریافت داده‌های مربوط به حجم جستجو و ترندها” گزینه‌ای است که به شما کمک می‌کند تا اطلاعاتی در مورد کلمات کلیدی که قبلا شناسایی کرده‌اید جمع‌آوری کنید.

این بخش نسبتا ساده است. تنها لیستی از کلمات کلیدی که شناسایی کرده‌اید وارد کنید یا آپلود کنید، هدف خود را تنظیم کرده و روی گزینه “دریافت حجم جستجو” کلیک کنید!

گوگل یک مجموعه داده‌ای که بسیار شبیه به داده های شما در گزینه “جستجو کلمات کلیدی جدید با استفاده از عبارت، وب سایت یا دسته” است باز می‌گرداند، اما این بار داده‌ها برای همه کلمات کلیدی موجود در لیست شماست.

چند برابر کردن لیست کلمات کلیدی برای دستیابی به ایده‎‌های کلمات کلیدی جدید

با این گزینه، شما به گوگل چند لیست از کلمات کلیدی می‌دهید و سپس گوگل آنها را از طریق یک ماتریس اجرا می‌کند که آنها را در هر مسیر قابل تصوری از کلمات ترکیب می‌کند.

همانطور که احتمالا تصور می‌کنید، نتایج جالبی می‌تواند بدست آید، اگر شما بدنبال هر ترکیب احتمالی برای مجموعه کلمات کلیدی خود هستید، این ابزار و گزینه، انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.

کلمات کلیدی که می خواهید با هم ترکیب کنید را بنویسید و روی گزینه “پیش بینی عملکرد” یا “روند جستجو حجم ترافیک”کلیک کنید (برای اضافه کردن لیست سوم از کلمات کلیدی، روی گزینه “X” بعد از لیست دوم کلیک کنید):

گوگل کلمات کلیدی شما را ترکیب کرده و یک گروه تبلیغ پیشنهادی با همه کلمات کلیدی شما ایجاد می‌کند. روی تب “کلمه کلیدی” در بالای نمودار کلیک کنید تا همه ترکیبات کلمه کلیدی (به همراه تمام داده‌های جستجوی پیش بینی خود) را مشاهده کنید.

همانطور که در مثال ذکر شده می‌بینید، بسیاری از ترکیب کلمات کلیدی هیچ داده‌ای نخواهند داشت، اما همیشه در زمانی که انتظارش را ندارید بهترینها پیش رویتان نمایان می‌شود.

بطور کلی، هرچند ما استفاده از این ابزار را توصیه نمی‌کنیم. حتی بدون استفاده از این ابزار، بیشتر حسابهای کاربری ادوردز نیاز کمتری به این ابزار دارند، کلمات کلیدی زیادی ندارند و کلمات کلیدی را بطور رندوم به حساب کاربری خود استفاده می‌کنند که راهی خوب برای کاهش بودجه شما بصورت تصادفی است.

دیگر ابزارها در جهت برنامه ریزی کلمات کلیدی

اگرچه ابزارهای برنامه ریز کلمات کلیدی شناخته شده مانند Keyword Planner گوگل، ابزاری قدرتمند در یافتن کلمات کلیدی شما هستند، اما ابزارهای دیگری وجود دارند که می‌توانید آنها را برای شناسایی نامزدهای کلمات کلیدی مورد استفاده قرار دهید.

چند مورد را با هم بررسی می‌کنیم:

Google Search Console و  Google Queries

کنسول جستجو امکان دسترسی به گزارشی تحلیلی از نحوه ارتباط افراد با وب سایت شما می‌دهد.

از بین همه اطلاعات موجود در این گزارش، گزینه‌ای برای دید پرسشهایی که افراد برای پیدا کردن سایت شما مطرح می‌کند وجود دارد. خوشبینانه ترین حالت وقتی است که افراد عبارتی را سرچ کنند و بدون تبلیغی روی سایت شما کلیک کنند، روشن است که این اصطلاح بیشتر از یک تبلیغ کار می‌کند.

در مورد وبسایت Quora چه میدانید؟

Quora یک وب سایت پرطرفدار است که مردم می‌توانند پاسخ سوالاتشان را از اعضای دیگر Quora دریافت کنند. (مانند yahoo answers)

با این حال یک ویژگی خوب Quora این است که شما می‌توانید جستجو را براساس یکموضوع انجام دهید. به سادگی موضوع مورد علاقه را در نوار جستجو سرچ کنید و Quora سوالاتی که مردم در رابطه با موضوع شما مطرح کرده‌اند را نشان می‌دهد.

نتایج حاصل از این جستجو در پنجره بالا می‌تواند بخوبی نشان دهد که مردم به چه خدمات و محصولی را در مورد حرفه شما علاقمند هستند.

ویکی پدیا

در حالی که مقالات ویکی پدیا ممکن است منبع خوبی برای یک مقاله دانشگاهی نباشند، مقالات ویکی پدیا توسط افراد مختلفی با دیدگاه‌های مختلف و منحصربفرد دریک موضوع واحد نارت می‌شود. به همین دلیل، آنها می‌توانند نگاه جامعی نسبت به جنبه‌های مختلف یک موضوع ارائه دهند.

بنابراین می‌تواند منبعی فوق العاده برای ایده‌های کلمات کلیدی باشد. بعنوان مثال، “طراحی شهر” را در نوار جستجوی ویکی پدیا تایپ کنید، شما مقاله‌ای با بیش از 16 کلمه کلیدی بالقوه در پاراگراف اول مشاهده خواهید کرد!

Google Correlate

وقتی دو چیز با هم مرتبط هستند، بدان معنی است که با گذشت زمان تغییرات مشابهی دارند.وقتی یکی بالا می‌رود، بقیه هم رشد می‌کنند. Google Correlate به شما اجازه می‌دهد تا یک عبارت  را برایجستجو وارد کنید و ببینید که چه اصطلاحات مورد جستجوی دیگری تغییرات مشابهی را در زمینه محبوبیت افراد تجربه کرده‌اند.

اغلب کلمات کلیدی با این روش با هم در تعامل هستند، زیرا این روش آنها را با اصطلاحات مختلفی بیان می‌کند. بعنوان مثال اصطلاح “کمیک کن”  را ببینید. این عبارت را در Google Correlate وارد کنید، با لیستی از اصطلاحات مرتبط همخوانی دارد:

چه کسی فکر می‌کرد که افراد عبارت ” comic con ” را با عباراتی چون “coma”، “comic com”، “com con”، “con”  و “comicon” اشتباه بگیرند. کلمات کلیدی مانند این می‌توانند جذاب باشند.

فقط به این دلیل که یک کلمه اشتباه تایپ شده است، به این معنا نیست که نمی‌تواند کلمه کلیدی مفیدی باشد.

Google Correlate همچنین به شما این درک را می‌دهد تا بدانید جستجوی کلمات کلیدی در طول زمان چگونه است. نمودار بالا افزایش سرچ کلمه کمیک کون را در ماه‌های مختلف نشان می‌دهد. بنابراین با بررسی این نمودار مشخص است که جولای زمان خوبی برای پیشنهاد کلمه کلیدی “کمیک کون” است. (Google Trends منبعی عالی برای این نوع اطاعات است)

با این حال، هنگام استفاده از این ابزار مهم است که بخاطر داشته باشید کهخ فقط به این دلیل که دو چیز مرتبط هستند، این بدان معنا نیست که یکی دیگر باعث شود که افراد هر دو جستجو را انجام دهند. بسیاری از افراد هر ماه تابستان کلمه “انجام ماهیگیری” را بخوبی کلمه کلیدی “کمیک کون”جستجو می‌کنند، اما این بدان معا نیست که آنها در حال برنامه ریزی برای ماهیگیری در کمیک کون هستند.

Google Autocomplete (تکمیل خودکار گوگل)

شما ممکن است هرگز عبارت Google Autocomplete را نشینده باشید، اما مطمئنا قبلا از آن استفاده کرده‌اید! هنگامی که شروع به تایپ در نوار جستجوی گوگل می‌کنید، تکمیل کننده خودکار گوگل را دیده اید که کلمات احتمالی برای جستجو را به شما نشان می‌دهد.

بعبارتی تکمیل کننده خودکار گوگل در واقع الگوریتمی است که تلاش می‌کند تا آنچه را که جستجو می‌کنید را پیش بینی کند. به مثال زیر توجه کنید:

Google Autocomplete به معنای آن است که شما در زمان صرفه جویی کنید و به شما کمک می‌کند تا براحتی آنچه که در گوگل به دنبالش هستید، پیدا کنید، البته شما می‌توانید از کلمات کلیدی جدید هم استفاده کنید. الگوریتم گوگل بعنوان بخشی از مدل پیش بینی عبارات، در جستجوهای معمولی که با یک اصطلاح معین آغاز می‌شود درنظر گرفته می‌شود. شما با قرار دادن کلمات کلیدی خود در نوار جستجو، می‌توانید کلمات دیگری را که کاربران جستجو کرده‌اند را ببینید.

انتخاب کلمات کلیدی مناسب

در Keyword Planner گوگل بعنوان یک ابزار بزرگ در یافتن کلمات کلیدی، اگر کلمات درستی را انتخاب نکنید، شما هزینه‌های خود را صرف کلمات کلیدی بی فایده‌ای خواهید کرد.

حتما بخوانید: محاسبه هزینه هر کلیک تبلیغات در گوگل توسط کی ورد پلنر

با استفاده از کلمات کلیدی اشتباه، تبلیغات شما با ترافیک اشتباهی مواجه خواهد شد و کلیکهای اشتباهی به سایت شما هدایت خواهد شد.

به منظور صرفه جویی در زمان انتخاب کلمات کلیدی و عدم انتخاب کلمات کلیدی اشتباه، فرآیند 4 مرحله‌ای ساده‌ای را برایتان شرح می‌دهیم که می‌توانید کلمات کلیدی مناسب را از بین نامزدهای کلمات کلیدی انتخاب کنید.

گام اول: مخاطب خود را ارزیابی کنید

اگر می‌خواهید کلمات کلیدی درست را انتخاب کنید، باید مخاطبان خود را درک کنید. با این وجود، اگر شما درک درستی از مخاطبان خود نداشته باشید، چگونه می‌توانید پیش بینی کنید که وقتی آنها بدنبال خرید آنچه که شما می‌فروشید هستند، چه اصطلاحتی را جستجو می‌کنند؟

بهتر است بدانید که افرادی که بدنبال محصولات شما هستند، افرادی که محصولات مشابه به فروش می‌گذارند و افرادی که شما می‌خواهید محصولات خود را به آنها بفروشید، همواره یکسان نیستند.

در رابطه با این موضوع، اگر شما کسب و کاری دارید که خدمات مشاوره‌ای برای طراحی شهر ارائه می‌دهید، ممکن است سعی کنید طرح خود را به مقامات دولتی بفروشید. با این وجود بازار هدف شما چیست؟ عضو انجمن شهرداری که چک را امضا می‌کند؟ دستیار شخصی او؟ شهردار؟ بسته به پاسخ این سوال، کلمات کلیدی که انتخاب می‌کنید ممکن است بطور قابل توجهی متفاوت باشد.

برای شناخت مخاطبان هدف خود، باید با مشتریان موجود صحبت کنید

برای شناخت مخاطبان هدف خود، باید با مشتریان موجود صحبت کنید. از آنها سوالاتی مانند موارد زیر بپرسید، تا دریابید که کسب و کار شما را چگونه پیدا کرده‌اند و چه چیزی باعث انگیزه خرید آنها شده است.

“چه مشکلی شما را به سمت ما سوق داد؟”

در اغلب موارد، افراد در گوگل جستجو می‌کنند زیرا مشکلی دارند که باید حل شود. در بازاریابی، ما این موارد را “نقاط درد” می‌نامیم. بهتر است شما درک مشخصی از مشکل و راه حل مردم داشته باشید و دریابید که مردم چگونه برای حل مشکل خود بصورت آنلاین بدنبال راه حل هستند، بهتر است پیش بینی کنید که چه کلمات کلیدی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

“چیزی که در کمپانی ما مورد علاقه شماست، چیست؟”

بطور کلی، بسیاری از افراد هنگام جستجو در اینترنت به دنبال چیزی خاص هستند. اگر بتوانید بفهمید که چرا بهترین مشتریان شما چیزی را که بفروش می‌رسانید را دوست دارند، شما می‌توانید از این اطلاعات برای شناسایی کلمات کلیدی استفاده کنید که مشتریان بالقوه‌ای که محصولات شما را دوست دارند نشان می‌دهند.

اگر در حال حاضر بازاریابی آنلاین را انجام می‌دهید، همیشه می‌توانید بطور مستقیم از مشتریان خود بپرسید: “چگونه ما را در اینترنت پیدا کردید؟” یا “چه چیزی را در گوگل جستجو کردید؟” اما بطور کلی، یادگیری نحوه و دلیل اینکه مشتریان شما را پیدا کرده‌اند، یکی از بهترین راه‌های ایجاد لیست کلمات کلیدی است.

گام دوم: کلمات کلیدی بکر و منحصر بفرد

هنگامی که احساس خوبی در مخاطبان خود ایجاد کرده باشید، باید کلمات کلیدی منحصر بفرد و بکری را انتخاب کنید. بدین منظور، هر کلمه کلیدی که بنظر می‌رسد مخاطبان ازآن برای جستجوی کسب و کار شما استفاده می‌کنند، انتخاب مناسبی خواهد بود.

درسته که انتخاب تعداد زیادی از کلمات کلیدی درست نیست اما بعد از تشکیل لیست کلمات کلیدی، می‌توانیم تعداد کلمات را کاهش دهیم. در حال حاضر هر کلمه کلیدی که به ذهنتان می‌رسد را لیست کنید. بعنوان مثال کسی که به “قورباغه درختی” علاقمند است می‌تواند “قورباغه‌های درختی آمازونی” را هم جستجو کند.

تا چه میزان باید از کلمات کلیدی طولانی استنفاده کرد؟

بدیهی است که “قورباغه درختی” کلمه کلیدی کوتاهتری نسبت به “قورباغه درختی آمازونی” است. با این وجود، کلمه اول احتمالا در حجم بیشتری جستجو می‌شود و جستجوهای بیشتری را نشان می‌دهد ولی دومی عبارت مشخص‌تری است و بخشی ازاین جستجو را در بر خواهد گرفت.

این سوال را در ذهن خود مطرح کنید که همانطوری که شما بدنبال کلمات کلیدی بکر هستید، آیا شما باید  روی کلمات کلیدی با طول خاص تمرکز کنید؟

برای پاسخ به این سوال نگاهی به برخی از داده‌های مطالعاتی موتور جستجوگر گوگل در رابطه با طول کلمات کلیدی می‌اندازیم. در این مطالعه، نویسندگان بیش از 1.5 میلیون کلمات کلیدی فعال را بررسی کرده و برداشتها، کلیکها و تبدیلها را اندازه گیری کردند.

عنوان کردن گزارش کامل، ممکن است برایتان درک دشواری داشته باشد، بنابراین همه چیز را در یک نمودار ساده خلاصه کرده‌ایم:

جالب توجه است که با افزایش طول کلمات کلیدی ازکاراکتر صفر تا حدود 11 کاراکتر، تبلیغات شما سهم بیشتری از نمایشها، کلیکها و تبدیلها را به دست می‌آورد. اما همانطور که از 11 کاراکتر ب بیش از 40 کاراکتر می‌رسیم، همه چیز به سرعت از دست می‌رود.

کلمات کلیدی سر، بد و دم دراز

اگر بتوانید چنین تصوری از نمودار فوق داشته باشید، این نمودار به نظر یک اژدهای چینی می‌رسد. سر و بدن کوتاه هستندو دم بسیار در امتداد کشیده می‌شود. در نتیجه، بازاریابان اینترنتیمایل به اشاره به کلمت کلیدی با 25 کاراکتر به بالا هستندد, همانند کلمات کلدی دم دراز یا long tail در نمودار.

ذر نگاه اول، شما ممکن است فکر کنید که فقط بر روی کلمات کلیدی با عنوان “سر” در نمودار باید کلیک کنید! کسانی که بهترین نتایج را دریافت می‌کنند!

حتما بخوانید: حذف کلمات غیرمربوط سرچ شده در کمپین تبلیغات گوگل

در حالی که ممکن است چنین برداشتی بطور سطحی درست باشد، چرا که قیمت کلمات کلیدی که برداشتها، کلیک و حتی تبدیل زیادی را دریافت می‌کنند، آنقدر چشمگیر است که همیشه بهترین ایده نیست. واقعیت این است ک هرکس دیگری می‌تواند به چیزی که شما فکر می‌کنید، بیاندیشد. این یعنی کلمات کلیدی با عنوان “سر” و “بدن” در نمودار بسیار رقابتی و گران هستند.

کلمات کلیدی با عنوان “سر” و “بدن” مانند قورباغه درختی برداشتهای بیشتری دریافت می‌کند، کلیکها و تبدیلها را افزایش می‌دهد چرا که اصطلاحات عمومی بیشتری هستند. اگر شما عبارت قورباغه درختی را در keyword planner تایپ کنید، گوگل گزارش می‌دهد که در این مدت 40500 بار در ماه این کلمه جستجو می‌شود. اما در کنار آن، کلمات کلیدی مرتبط را با عنوان “فروش قورباغه درختی”، “صدای قورباغه درختی” و “قورباغه چسبنده” فهرست می‌کند.

با انتخاب کلمات کلیدی پر سرچ ممکن است تعداد بیشتری کلیک بدست آورید ولی احتمالا نمی‌توانید امتیاز زیادی کسب کنید.

در حقیقت ما مشتریانی دیده‌ایم که ده‌ها هزار دلار را در کلمات کلیدی پر سرچ هدر داده‌اند و تنها برداشت، کلیک و تبدیل زیادی کسب کرده‌اند، اما دریغ از هیچ فروشی. مطمئنا این وضعیتی نیست که خواهان آن هستید.

وقتی اقدام به انتخاب کلمات کلیدی می‌کنیم، هدف حجم داده‌ها و کلیک دریافتی نیست – بلکه میزان دستیابی به هدف مدنظر است.

با توجه به این موضوع، نگاهی دیگر به مطالعه موتور جستجو می‌اندازیم. حال نگاهی به نحوه عملکرد نرخ برابری و نرخ تبدیل (شاخصهای ابتدایی مناسب در رابطه) مطابق با طول کلمات کلیدی خواهیم داشت.

مطمئنا کلمات کلیدی پرسرج به اندازه کافی کلیک و نرخ تبدیل دریافت می‌کنند. اما هنگامی که به کلمات کلیدی طولانی می‌رسیم، همه چیز را با نگاه بهتری خواهید دید.

چرا؟ از آنجا که تنها افرادی که تبلیغات گوگل شما را می‌بینند، افرادی هستند که می‌خواهند آنچه را که شما می‌فروشید بخرند!

اگر داده‌های جمع آوری شده را در کنار یکدیگر قرار دهیم به یک نتیجه دلچسب خواهیم رسید، نتیجه‌ای که کسب و کار شما را به سوی موفقیت هدایت می‌کند. بطور کلی کلمات کلیدی با بهترین عملکرد معمولا بین 16 تا 30 حرف دارند.

در این نقطه دلچسب، شما در حالی که اطمینان دارید که تبلیغات شما به مخاطب مربوطه نمایش داده می‌شود، حجم جستجوی مناسب را حفظ می‌کنید. کلمات کلیدی با طول بیشترمعمولا کمتر رقابتی هستند، بنابراین هزینه هر کلیک شما اغلب کمتر ازآن چیزی است که برای کلمات کلیدی کوتاهتر مشاهده می‌کنید!

گام سوم: رقبای خود را بررسی کنید

هنگامیکه کلمات کلیدی بکر را انتخاب کردید، زمان کمی برای شناسایی رقبای خود دارید. گوگل را باز کنید و از لیست کلمات کلیدی خود شروعبه تایپکنید. ببینید که آیا تبلیغات گوگل رقابتی در آن کلمات کلیدی وجود دارد؟

اگر رقبای شما بر روی یکی ازکلمات کلیدی شما تبلیغ کرده باشند، این نشانه نسبتا خوبی است. به این معنی که کلمات کلیدی که ارزش رقابت کردن را دارند شناسایی کرده‌اید. اکنون که می‌دانید رقبای شما چکار می‌کنند می‌توانید راحتتر بسوی موفقیت گام بردارید.

با چک کردن تبلیغات گوگل رقبا و صفحات فرودشان، می‌توانید دریابید که مخاطبان چگونه در حال برقراری ارتباط با آنها هستند، بدین ترتیب نکاتی را می‌آموزید و بهتر آنها را انجام می‌دهید. البته کاملا به شانس بستگی دارد که رقبا واقعا در این کلمات کلیدی هزینه صرف کنند، اما تنها راهی که می‌توانید این واقعیت را کشف کنید این است که در آن کلمه کلیدی خودتان تبلیغ کنید.

اگر با تمام این وجود، رقبای شما بر روی یک کلمه کلیدی تبلیغ نمی‌کنند، این به معنای یکی از چند مورد زیر است:

شما نابغه‌ای هستید که کلمه کلیدی جدیدی را مشخص کرده‌اید که رقابت در آن هنوز مورد توجه قرار نگرفته است.

شما هیچ ایده‌ی از کاری که انجام می‌دهید ندارید. رقبای شما، مخاطبان هدف شما را بهتر از شما می‌شناسند و می‌دانند که این کلمات کلیدی بی ارزش هستند.

رقبا آنچیزی که شما نمی‌دنید را می‌دانند.. یعنی قبلا در این کلمه کلیدی رقابت وجود داشته ولی به مرور متوجه شده‌اند که این کلمه کلیدی ارزش زیدی ندارد.

در این مرحله، شما باید یک گام به عقب بردارید و سعی کنید که متوجه شوید کدام یک از سناریوها بیشترین احتمال را داشته است. ممکن است قبلا گمان می‌کردید که کلمه کلیدی دارای کشش خوبی است ولی ممکن است ارزش سرمایه‌گذاری نداشته باشد. اما اگر فکر می‌کنید کلمه کلیدی موفقی را پیدا کرده‌اید، آن را امتحان کنید و نتیجه را بررسی کند!

ابزار بینش رقابتی

اگر هر یک از کلمات کلیدی خود را در تبلیغات گوگل ادوردز وارد کنید، بنظر می‌رسد که وارد بحران می‌شوید. چند ابزار وجود دارند که می‌توانید ازآنها بعنوان میانبر استفاده کنید. SpyFu  و  iSpionageابزار تجزیه و تحلیل رقابتی هستند، که می‌توانند به سرعت شناسایی کنند که چه هزینه کلمات کلیدی رقابتی چقدر است، چه نوع تبلیغاتی در طول زمان اجرا می‌شوند و اینکه چه صفحات فرودی در آنها استفاده می‌کنند.

با استفاده از این ابزار شما می‌توانید استراتژی لازم برای انتخاب کلمات کلیدی رقابتی خود را یاد بگیرید. اگر این کار را انجام دهید، بهترین کلمات کلیدی را در لیست خود جمع آوری خواهید کرد!

حتما بخوانید: چگونه تبلیغات گوگل ادوردز خود را با رقبا مقایسه کنیم

گام چهارم: از keyword planner استفاده کنید.

اکنون که لیستی قابل توجه از کلمات کلیدی دارید، زمان استفاده از ابزار برنامه ریز کلمات کلیدی است. توصیه  می‌کنیم که با استفاده از این ابزار کلمات کلیدی مناسب را بدست آورید.

اگر از ابتدا در انتخاب کلمات کلیدی خود درست اقام نکنید و از ابزار شناسایی کلمات کلیدی مناسب بهره نبرید، می‌توانید کلمات کلیدی زیادی را به نمایش بگذارید در حالی که برای مخاطبان شما مناسب نیستند.

با این اوصاف keyword planner برای بهبود لیست کلمات کلیدی شما عالی است.

اطلاعاتی که keyword planner ارائه می‌دهد می‌تواند به شما بگوید که آیا کلمه کلیدی شما ارزش تلاش دارد یا نه. در این صورت کلمه کلیدی مناسب را به شما پیشنهاد می‌دهد، که این اطلاعات بسیار کارآمد هستند.

علاوه براین، هنگامی که کلمه کلیدی با هزینه مناسب و جستجوی خوب پیدا می‌کنید، لیست کلمات کلیدی پیشنهاد شده از سوی گوگل می‌تواند راه خوبی برای اطمینان ازعدم نادیده گرفتن کلمات کلیدی مرتبط در بین کلمات کلیدی شما باشد.

بطور کلی برنامه ریز گوگل منبعی فوق العاده است، اما جایگزین خوبی برای تحقیق ر بازارهدف نیست. متأسفانه بسیاری از بازاریابان اینترتی با keyword planner شزوع به کار می‌کنند‌، به همین دلیل 94% کلمات کلیدی هرگز هیچ تبدیلی ایجادنمی‌کنند. اگر نمی‌خواهید به آنها بپیوندید، از keyword planner استفاده کنید تا کلمات کلیدی تحقیق شده شما را تأیید کند، نه اینکه از آن بعنوان ابزار اصلی جستجوی کلمات کلیدی استفاده کنید.

نتیجه گیری

ابزار keyword planner گوگل یک ابزار باورنکردنی است، اما فقط یک ابزار است. هنگامی که شما می‌دانید چگونه از آن استفاده کنید، برای ارزیابی مخاطبین شما، کلمات کلیدی و حقیق در مورد رقبایتان به شما کمک می‌کند. سپس، یافته‌های خود را دریافت کنید و از برنامه ریز کلمات کلیدی استفاده کنید تا استراتژی انتخاب کلمات کلیدی خود را تقویت کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک مقاله:

حسین افسان
حسین متخصص تبلیغات گوگل ماست و تجربه زیادی هم توی تبلیغات فیسبوک داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات وی دیجیتال مارکتینگ

85. معرفی و بررسی اجمالی گوگل مرچند سنتر

گوگل مرچند سنتر یک ابزار تحلیل و مدیریت داده است که به کسب و کارها امکان می‌دهد اطلاعات متنوع خود را مرتب کرده و تحلیل کنند. این سرویس از ابزارهای مختلف برای تجزیه و تحلیل داده، پیش‌بینی الگوهای رفتاری و ارائه گزارشات جامع برای بهبود تصمیم‌گیری‌ها استفاده می‌کند. گوگل مرچند سنتر کسب و کارها را در بهره‌وری و بهبود عملکرد کمک می‌کند.

65. بررسی قسمت Conversions زیرشاخه Measurement و مدیریت و دسته‌بندی کانورژن‌ها

قسمت Conversions در بخش Measurement اکانت گوگل، به شما امکان می‌دهد تا تعداد تبدیل‌ها و اهداف کمپین‌هایتان را مدیریت و دسته‌بندی کنید. با این قابلیت، می‌توانید به صورت دقیق عملکرد تبلیغات خود را اندازه‌گیری کنید و کانورژن‌ها را بر اساس اهداف خاص دسته‌بندی کرده و عملکرد کمپین‌های گوگل خود را بهینه کنید.

59. آشنایی با گوگل تگ منیجر و آنالیتیکس و کاربرد در کمپین گوگل ادز

گوگل تگ منیجر و آنالیتیکس ابزارهایی هستند که به شما کمک می‌کنند تا ردیابی و تجزیه و تحلیل دقیقی از عملکرد کمپین‌های گوگل ادز داشته باشید. با این ابزارها، می‌توانید اطلاعات مهمی مانند ترافیک و رفتار کاربران را اندازه‌گیری کرده و بهینه‌سازی کمپین‌هایتان را بر اساس داده‌های به دست آمده انجام دهید. استفاده از این ابزارها از اهمیت بالایی برای بهبود عملکرد تبلیغات شما برخوردار است.